Jessica - blandat?

Jag blir lite irriterad.. dock är det väl inget jag ska ta upp utan det borde vara sara. Men eftersom jag är som jag är så är jag tvungen och förklara!

sv: Hej! Jag rider vääldigt sällan med graman, då jag inte tycker om att ha hjälptyglar. Men om jag måste välja mellan olika hjälptyglar så blir det helt klart gramanen eftersom att den inte är fast, utan går att reglera hela tiden. Och behövs den inte är det bara att låta den hänga liksom. Skulle inte rekommendera thideman då hästen inte har en chans att komma undan då utan knäpper oftast bara av i nacken och fortsätter gå med sänkt rygg.

Om din häst har problem med formen så rekommenderar jag istället att försöka bygga upp styrkan från grunden istället för att ta till hjälptyglar. Tips är att tömköra mycket, fokusera på att få igång bakbenen och klättra mycket ute i naturen. Allt för att göra hästen starkare, speciellt i bakkärran. När hästen har orken så kommer formen naturligt. Att rida omkring med t ex thideman så att hästen kröker på nacken utan att egentligen jobba korrekt är verkligen ingen bra metod.


Visst man får tycka som man vill för alla rider olika. Jag har testat Vega, hon är väääldigt enmans enligt mig, inte alls ett halvblod, inte alls min typ, svårriden enligt mig men kul o bara slänga sig runt på.. MEN om jag vet någon som rider Vega bäst så är det fan sara! Som hon har hållt på, att gå över från en B-ponny till en häst på 1.65 så är det inte lätt, det brukar skita sig i det mesta, känner folk igen sig att det är svårt att gå upp från ponny till häst?

Dock har jag aldrig vart med om det, jag är såppas lång att jag ridit storhäst nästintill hela tiden.
MEN jag och sara rider nästan varje dag med varandra, ibland blir de sällan ibland ofta.. Hon är ute i skogen hela tiden, hon klättrar i backar och hon gör allt det där. Att fatta galopp från skritt har hon fått Vega till och göra. Hon tar en sak i sänder.
Jag tycker graman är bra hjälptygel. inget fel på den. Thiderman kan jag inte mycket om, bara att alla ridskolehästar nästan har det.
Jag tycker man alltid kan testa, det kanske funkar på Vega? vem vet. Nu skriver jag istället om något gladare..

igår red jag och sara åke! Han var så duktig, men nu går det så frammåt att man tror han ska springa rakt in i väggen, haha!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0