Sara - Åsikter och tankar

Jag har alltid funderat på olika bett till hästar. Har svårt att bestämma mej vad som är bra och dåligt. Dock så känner jag av direkt om Vega ogillar något, hon protesterar ganska så omgående.
Jag rider med ett vanligt tre-delat och ett pelham som är tre-delat. Jag tycker att tre-delat känns riktigt bra för henne, det ligger lite mer naturligt över tungan och är inte så skarpt :)
Men nu efter ett tag så har jag tänkt och tänkt, det nästan knakar imellanåt. Jag vill prova att byta ut mitt pelham mot ett rakt bett.
Det borde vara bättre med något som ligger mer ''still'' i munnen på henne, då hon gärna tuggar mycket på bettet. Stångarna till hennes pelham försöker hon få in i munnen och ser jätte stolt ut, men det rispar och hon får små sår. Då borde ett rakt enkelt bett vara en lätt och smidig lösning, eller?
Eftersom jag inte rider med nosgrimma så får hon inget tryck över nosen och tänderna, då borde hon lyssna mer på bettet. Eftersom det inte finns något som irriterar henne.
Tänker jag knasigt nu eller håller någon med?

Kommentarer
Postat av: Lola

Jag håller fullständigt med, Elvispen går på rakt gummipelham, hon hatar när det rör sig i munnen. Provat dom flesta bett på henne,

ADHD-Killen går på mjukt rakt novabett, gillar han bäst.

Många hästar "tuggar" på betten och fixar sig nerslitningar på tänderna, Alltså inget positivt att hästen tuggar på bettet, suger på det är en annan

sak.

2012-04-30 @ 07:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0